Kysymyksiä mehustuksesta – Frågor om mustning
1. Mikä on kesäomena tai talviomena?
Kesä-, syys- ja talvilajikkeet erottaa siitä milloin ne kypsyvät ja tippuvat puista. Kesälajikkeet kypsyvät jo elokuussa (esim. Huvitus ja Valkea Kuulas) eivätkä kestä pitkää säilytystä. Niiden mehustaminen myöhemmin on lähes mahdotonta. Pieniä määriä ylikypsää kesäomenaa voi sekoittaa muuhun omenaan, mutta kesäomenan suosittelemme mehustamaan melkein raakana tai kypsänä käyttämään muihin tarkoituksiin, kuten syöntiomenana.
Syyslajikkeista tutuimpia ovat kaneliomenat. Ne kestävät säilytystä kylmässä hieman pidempään, mutta niidenkin suositeltu käyttöaika rajoittuu yleensä syyskuuhun.
Talvilajikkeet (esim. Antonovka) pysyy puissa pitkään, säilyy kauan viileässä ja paranee säilytyksessä. Kovat talvilajikkeet ovat ihania hilloihin ja jälkiruokiin, mutta myös erinomaisia mehustukseen. Niitä voi mehustaa vielä marras-joulukuussakin. Syöntiomenana ne ovat hyviä oikeastaan vasta pienen säilytyksen jälkeen, jolloin niiden maku tiivistyy ja sokerit kehittyvät.
Maistele omenaa ja tunnustele miltä se mielestäsi maistuu. Onko se hapan, tasapainoinen, kova, pehmeämaltoinen vai peräti ylikypsä? Minkälainen se ole viime vuonna? Irtoaako se puusta vai onko se tiukasti kiinni? Hyvänmakuisesta tiiviistä omenasta tulee helposti paljon hyvänmakuista mehua. Jauhoisesta omenasta tulee sakkaista mehua, se tukkii suodattimet ja ruuhkauttaa asemaa ja saantokin on heikompi.
2. Miten käsittelen omenat ennen mehustusta?
Jos poimit omenat puusta, sinun ei kannata käsitellä niitä mitenkään. Säilytä niitä väljissä ilmavissa astioissa ja tuo ne mehuasemalle varattuna aikana.
Jos poimit mukaan myös pudokkaita, sinun kannattaa varmistua ainakin siitä, ettei niiden joukossa ole ainuttakaan kiveä. Omenamurskaimen voima on niin suuri, että kivi voi aiheuttaa erittäin pahan onnettomuuden mehuasemalla. Joskus lapset voivat poimia mukaan kiviä omena-astioihin…. Pudokkaat voi huuhdella ja säilyttää väljissä astioissa muiden omenoiden kanssa kunnes mehustusaika koittaa. Mikäli siellä on mustelmaisia mukana, saattaa jokunen mädäntyä, mutta ne voidaan poimia pois vielä asemallakin.
Kaikki omenat huuhdellaan mehuasemalla. Se kuuluu mehustuksen hintaan.
Vältä omenoiden leikkaamista ja paloittelua kotona. Laitteemme on suunniteltu kokonaisten hedelmien käsittelyyn, joten paloiteltu hedelmä ei välttämättä mene murskaimeen, vaan jää hihnalle. Omenan kuori myös suojaa hedelmää ulkoisilta vaikutuksilta, eli kokonainen omena on paras omena, vaikka siinä vähän vikoja olisikin.
3. Missä kunnossa mehustettavan omenan pitää olla?
Periaatteessa kaikista omenoista saa edes jonkinlaista mehua, mutta nyrkkisääntönä voi pitää sitä että omena ei saa olla mätä (esim. muumiotauti) tai näkyvästi likainen, esimerkiksi saven peittämä. Pienet tahrat, mustelmat, ruvet ja kolot eivät todellakaan haittaa. Liian tarkoille omenantuojille sanomme yleensä että silmät kiinni ja menoksi!
4. Mitä asiakkaan tehtäviin kuuluu?
Asiakas tuo omenat mehuasemalle, kantaa ne sisälle sekä auttaa pullotuksessa tai tekee sen kokonaan itse. Mitä tarkemmin pystyy pitämään kiinni tilauksessaan ilmoittamastaan määrästä ja ajasta, sitä paremmin ehdimme mekin palvella asiakkaita. Joskus tilanne ruuhkautuu ja siihen pyydämme asiakkailta kärsivällisyyttä ja malttia. Ihania tilanteita syntyy kun asiakkaat auttavat toisiaan kiireen keskellä; vanhuksen painava mehukori kannetaan autolle, nuoren äidin lapsille keksitään ajanvietettä pihalla ja kiireisen liikemiehen mehut pullotetaan kimpassa! Pieniä arjen ihmeitä tapahtuu mehuasemalla joka päivä. Kiitos teille asiakkaille siitä!
Pyydämme teitä erityisesti harkitsemaan omena-astioiden kokoa. Asiakas ei voi olettaa, että mehuaseman hoitaja pystyy kantamaan painavan astian sisään, jos asiakas itsekään ei siihen pysty. Autamme mielellään, mutta ihmeisiin emme mekään kykene.
5. Miksi en saa teitä kiinni, vaikka yritän soittaa sata kertaa peräkkäin?
Meillä on 24 h puhelinpäivystys, mutta se tarkoittaa sitä että meille saa soittaa myös mahdottomina aikoina. Mehustuslaitteista tulee kova ääni ja kumihanskat kädessä on vaikea vastata puhelimeen. Pyrimme vastaamaan kaikkiin puheluihin joko heti tai soittamalla takaisin. Mikäli emme takaisin soittaessa tavoita asiakasta, voimme jättää viestin. Emme kuitenkaan ehdi yrittää useampia kertoja. Jos et millään tavoita meitä, laita tekstiviesti. Sähköposteihin emme mehustuskaudella ehdi vastailla eivätkä peruutukset sitä kautta tavoita meitä. Yritä ennakoida mehustuksen ajankohta merkitsemällä kalenteriisi milloin mehustit edellisvuonna. Tilaa aika vaikka jo raakileiden ilmestyessä puihin. Silloin ei ole ruuhkaa ja saat haluamasi ajan. Pahimmillaan mehuasemalle on kolmen viikon jono vaikka teemme töitä 24/7.
Vielä kertauksena: Soita vain yhden kerran yhdestä numerosta. Jos koko perhe soittaa, joudumme käymään läpi koko perheen vastaamattomat puhelut ja se vie meiltä todella paljon aikaa tuomatta asiakkaalle yhtään enempää hyötyä. Kiitos kärsivällisyydestä.
6. Miksi teillä ei ole sähköistä ajanvarausta?
Asiakkailla on useimmiten todella paljon kysymyksiä, joihin sähköinen ajanvaraus ei osaa vastata. Meille (ja asiakkaillekin) puhelu on paras vaihtoehto. Saamme paljon tekstiviestejä, joissa kysytään yksinkertaisesti seuraavaa vapaata aikaa. Sellaiseen on mahdoton vastata, jos ei edes kerrota omenien määrää. Kiireisimpänä aikana vapaan päivän ajat voidaan varata 15 minuutissa. Silloin tekstiviestittelyllä ei ehdi reagoida. Väärinkäsitysten välttämiseksi ja kaikkiin kysymyksiin vastataksemme, pyydämme jatkossakin että pidämme puhelinajanvaruksen ensisijaisena vaihtoehtona.
1. Vad är ett sommar- eller vinteräpple?
Sommaräpplena mognar tidigare. Du känner kanske Transparente Blanche eller Huvitus? Sommaräpplen passar inte så bra för mustning. De är främst ätäpplen.
De vanligaste höstäpplena är t.ex. kaneläpplen. De kan mycket bra mustas, men bör gärna användas inom september.
Vinteräpplena mognar sist och är oftast alldeles förträffliga mustäpplen. Låt dem mogna och hämta dem till musteriet tidigast i september, helst mycket senare. Den vanligaste vintersorten heter Antonovka och finns i många trädgårdar i Östra Nyland.
2. Hur ska jag behandla äpplena före mustning?
Du behöver inte behandla äpplena dess mera. Plocka bort de tydligt ruttna eller leriga exemplaren, men undvik att skära dem i mindre bitar. Vi skär bort dåliga delar på musteriet och tvättar äpplena före mustning.
3. I hurdant skick ska frukten vara då den hämtas till musteriet?
Den får ha blåmärken och små skavanker. Vi brukar säga att blunda och musta!
4. Vad gör till kundens uppgifter på musteriet?
Kunden bär in sina äpplen och hjälper till med att tappa musten i påsar, flaskor eller kundens egna behållare. Be om hjälp. Alla brukar hjälpas åt på musteriet. Vi ser dagligen små vardagsunder och är tacksamma för all den hjälp kunderna ger till varandra!
Lägg speciellt märke till storleken och tyngden på era kärl. Om ni inte själv orkar bära dem, kommer vi knappast heller att kunna.
5. Varför svarar ni inte i telefon fast jag har ringt hundra gånger?
Vi svarar då när vi inte är upptagna med mustning, men vi ringer alltid tillbaka. Vi ringer dock bara en gång, så om vi inte har nått dig, ring på nytt eller skicka SMS. E-posten når inte oss under säsongen. Vi ber om tålamod under höstens brådaste tider. Ring tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Reservera din mustningstid redan i juli om du vet hur de föregående åren har sett ut och hur dina äpplen mognar.
6. Varför har ni ingen elektronisk tidsbeställning?
Kunden har ofta många frågor som elektroniken inte kan svara på. För oss (och för kunden) är telefonsamtalet det bästa alternativet. Vi får många textmeddelanden där det helt enkelt frågas efter följande lediga tid. Vi kan inte svara på frågan om vi inte ens får veta äppelmängden. Under säsongen kan en dags lediga tider bokas på 15 minuter. Då hinner inte SMS-kommunikationen med. Vi ber även i fortsättningen om att samtalen förblir det första alternativet i tidsbokning för att undvika missförstånd och för att kunna svara på alla frågor.